Ateismia lapsille
Videopalvelut (kyllä niillä varmaankin on jokin teknisempikin nimi, josta en tiedä), kuten youtube ovat kyllä viihdyttävintä mitä netillä on ollut tarjota aikoihin.
Atheism for kids
Passion of the Christ (benny hill)
Ateismi on olisi minusta suotava niille, joiden maailmankuvaan eivät jumala-sadut kuulu. Aivan samoin kuin ihmisillä on oikeus säilyttää harhansa, elleivät niin tehdessään vahingoita muita.
Uskontojen opinkappaleet eivät saisi sanella suoraan hallintotyötä, eikä yhtä tiettyä uskontoa pitäisi nostaa lain silmissä erityisasemaan. Uskonnolliseksi yhteisöksi pitäisi kelpuuttaa lain silmissä kaikki sellaisiksi tahtovat yhteisöt, joilla on tarpeeksi kannattajia. Rituaalimurhat jne. älyttömyydet olisivat silti laittomia, sillä uskonto ei anna erivapautta olla noudattamatta lakia.
Uskonnonopetus peruskoulussa tulisi sisällyttää kurssina historian ja yhteiskuntatiedon oppiaineeseen ja erillinen kristinoppiin keskittyvä oppiaine tulisi lakkauttaa. Säästyneet viikkotunnit voisi käyttää vaikkapa taideaineisiin ja liikuntaan. Vanhemmat ja seurakunnat voisivat edelleen vapaasti antaa uskonnollista kasvatusta, niin halutessaan, mutta julkisin varoin ylläpidettyjen koulujen tehtävä ei ole edistää kristinopin leviämistä.
Vielä pari hyvää linkkiä selkeyttämään mitä ateismi on
http://www.dlc.fi/~etkirja/ateismi.htm#_Toc119069588http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
"Ateismi on sitä, ettei usko jumalaan tai jumaliin. Ateismia käytetään kuvaamaan kahta hieman erilaista katsantokantaa: laajemmassa mielessä (heikko, negatiivinen tai neutraali) ateismi on yksinkertaisesti jumalaan uskomisen puuttumista. Tässä merkityksessä kuka tahansa henkilö, joka ei ole teisti, on ateisti. Jumalan kieltävää kantaa kutsutaan vahvaksi tai positiiviseksi ateismiksi. Antiteismillä puolestaan tarkoitetaan teismisten uskomusten suoranaista vastustamista."
Atheism for kids
Passion of the Christ (benny hill)
Ateismi on olisi minusta suotava niille, joiden maailmankuvaan eivät jumala-sadut kuulu. Aivan samoin kuin ihmisillä on oikeus säilyttää harhansa, elleivät niin tehdessään vahingoita muita.
Uskontojen opinkappaleet eivät saisi sanella suoraan hallintotyötä, eikä yhtä tiettyä uskontoa pitäisi nostaa lain silmissä erityisasemaan. Uskonnolliseksi yhteisöksi pitäisi kelpuuttaa lain silmissä kaikki sellaisiksi tahtovat yhteisöt, joilla on tarpeeksi kannattajia. Rituaalimurhat jne. älyttömyydet olisivat silti laittomia, sillä uskonto ei anna erivapautta olla noudattamatta lakia.
Uskonnonopetus peruskoulussa tulisi sisällyttää kurssina historian ja yhteiskuntatiedon oppiaineeseen ja erillinen kristinoppiin keskittyvä oppiaine tulisi lakkauttaa. Säästyneet viikkotunnit voisi käyttää vaikkapa taideaineisiin ja liikuntaan. Vanhemmat ja seurakunnat voisivat edelleen vapaasti antaa uskonnollista kasvatusta, niin halutessaan, mutta julkisin varoin ylläpidettyjen koulujen tehtävä ei ole edistää kristinopin leviämistä.
Vielä pari hyvää linkkiä selkeyttämään mitä ateismi on
http://www.dlc.fi/~etkirja/ateismi.htm#_Toc119069588http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
"Ateismi on sitä, ettei usko jumalaan tai jumaliin. Ateismia käytetään kuvaamaan kahta hieman erilaista katsantokantaa: laajemmassa mielessä (heikko, negatiivinen tai neutraali) ateismi on yksinkertaisesti jumalaan uskomisen puuttumista. Tässä merkityksessä kuka tahansa henkilö, joka ei ole teisti, on ateisti. Jumalan kieltävää kantaa kutsutaan vahvaksi tai positiiviseksi ateismiksi. Antiteismillä puolestaan tarkoitetaan teismisten uskomusten suoranaista vastustamista."
2 Comments:
Tekstissä, josta lainaus on peräisin, määritellään myös agnostikko, en kuitenkaan maininnut sitä. Jumalten olemattomuus on mielestäni kiistaton tosiasia.
Käsittääkseni syy siihen miksi älykkäät ja tieteellisesti ajattelevat ihmisetkin ovat taipuvaisia jättämään jättämään mahdollisuuden jumalten olemassaololle on vuosisatojen ohjelmointi, eikä se että jokin ilmiö todella tarvitsisi selityksekseen jumalia.
Kriittinen ajattelu ja itsenäisen ajattelun vahvistaminen kävisivät yleisemmiksikin päämääriksi opetuksessa. Elämänkatsomustietoa opetettaisiin tässä kulttuuirympäristössä hyvin suurella todennäköisyydellä vahvasti kristilliseltä pohjalta ja vaarana olisi uskonnonopeuksen pukeminen elämänkatsomuksen vaatteisiin. Siksi olisi mielestäni parempi rajoittaa uskonnonopetusta selkeästi ja korvata siihen käytetty aika lapsen omien voimavarojen kehittymistä tukevilla aineilla. Eli periaatteessa lienemme samoilla linjoilla.
Itse en ole tavannut tyypillistä ateistia, kuten en ole tavannut tyypillistä agnostikkoa tai uskovaistakaan. Yleistäminen ei tälläkään elämänalueella tee oikeutta ihmisten kyvylle ajatella itsenäisesti. Tietysti ymmärrän, että on yleistettävä, jos aikoo muodostaa asioista jonkinlaisen kokonaiskäsityksen, mutta mahdollisuus mennä metsään on suuri. Henkilökohtaiset aivoni eivät jaksa noin raskaita simulaatioita pyörittää.
IRL käytän mieluummin termiä "uskonnoton", koska se ei ota kantaa suuntaan tai toiseen, mutta kiteyttää kuitenkin sen mistä on kyse. Nettiblogissa on mielestäni lupa kärjistää, vaikka se ei tieteellistä olisikaan. Ilmeisesti en ole puhdasoppinen tieteellisen ajattelunikaan suhteen?
Luulisin, että lähitulevaisuudessa uskovaisuutta tai uskomattomuutta voi ostaa apteekkista siinä missä piristäviä ja rauhoittavia pillereitäkin.
Post a Comment
<< Home